Progresele tehnologice transforma numeroase industrii, iar logistica este una dintre ele. Inteligenta artificiala (AI) a revolutionat logistica. Aceasta tehnologie automatizeaza o multime de procese, ceea ce duce la economisirea de timp si bani a companiilor. Sa analizam rolul AI in logistica.
Depozite automatizate
Multe companii au nevoie de solutii logistice rapide si fiabile, care sa faciliteze sarcinile de rutina. AI transforma procesele din depozit si intervine in ariile operatiunilor de depozitare, cum ar fi procesele de colectare a datelor si de inventariere. Inteligenta artificiala este cruciala in crearea prognozelor pentru produse, iar aceste previziuni imbunatatesc procesul de comanda si un ajuta la dezvoltarea unui plan mai bun. In plus, AI poate calcula cele mai bune rute pentru marfurile in tranzit, poate identifica, organiza si optimiza inventarul, ceea ce inseamna costuri de transport mai mici. Daca businessul are mai multe depozite, AI le poate conecta si poate gasi cele mai bune optiuni atunci cand vine vorba de transportul stocurilor.
Prognoza cererii
Am mentionat mai sus ca AI poate ajuta la crearea de prognoze pentru produse, care raspunde nevoii de date in timp real. De ce este nevoie de aceste informatii? Datorita faptului ca o nevoie cruciala de afaceri este de a prezice numarul de bunuri necesare in viitor. Sortarea manuala a datelor consuma mult timp si face dificila prezicerea cu exactitate a nevoilor viitoare. Daca o companie ramane fara anumite produse, aceasta va fi o problema uriasa care ar putea deranja clientii si ar putea afecta comenzile viitoare ale acestora. Pentru o afacere, aceasta inseamna pierderi de vanzari, venituri si clienti.
AI ofera algoritmi de predictie care urmaresc si masoara cu precizie intrarile si variabilele. Folosind AI in prognoza cererii, companiile reduc semnificativ ratele de eroare in comparatie cu metodele traditionale.
Experienta imbunatatita a clientilor
AI vine cu un alt beneficiu in logistica: imbunatatirea experientei clientilor. AI creeaza o experienta mai buna pentru clienti prin recomandari de produse si personalizare. Fidelizarea clientilor creste semnificativ atunci cand acestia obtin o experienta personalizata, mai ales avand in vedere faptul ca in prezent exista nenumarate magazine (atat fizice, cat si online) din care sa aleaga.
Daca doresti sa afli mai multe despre domeniile in care AI te ajuta, am pregatit un articol numit „Ce poate face inteligenta artificiala pentru businessul tau”.
Supply planning
In primul rand, sa definim supply planning: este partea managementului lantului de aprovizionare care este implicata in determinarea modului de indeplinire cel mai bine cerintelor din planul cererii. Aceste actiuni au scopul de a echilibra cererea si oferta in cel mai profitabil mod pentru companie.
Deoarece companiile care folosesc AI au previziuni mai precise, ele analizeaza cererea cu date in timp real si isi optimizeaza fluxul lantului de aprovizionare. Acest lucru utilizeaza mai putine resurse si minimizeaza risipa.
Operatiuni de back-office
AI te ajuta sa automatizezi procesarea documentelor si alte sarcini manuale de birou. Tehnologiile de automatizare a documentelor maresc eficienta procesarii documentelor, cum ar fi facturile, foile de parcurs si altele, toate reducand in acelasi timp riscul de eroare umana. In plus, ajuta la programare si tracking (o parte considerabila a operatiunilor logistice), procesarea e-mailurilor si generarea de rapoarte.
Care sunt unele aplicatii ale inteligentei artificiale in logistica?
- Vehicule autonome: camioanele, furgonetele sau autobuzele autonome lucreaza pe cont propriu sau cu sofer si transporta marfuri. Desi nu sunt inca complet autonome din cauza reglementarilor actuale, imbunatatirea pe care o aduc in logistica este semnificativa (rute optimizate care economisesc timp, costuri reduse, mai putine accidente etc.)
- Preturi dinamice: reprezinta o strategie de preturi care aplica preturi variabile in locul celor fixe. Multi retaileri le folosesc ca o modalitate de a scapa de stocul suplimentar, dar sunt mai mult decat niste simple reduceri in anumite perioade ale anului. Software-ul de stabilire a preturilor utilizeaza algoritmi complecsi de invatare automata care analizeaza datele clientilor si ajusteaza preturile in timp real.
- Drumuri inteligente (smart roads): au infrastructura pentru vehicule autonome si sunt integrate cu tehnologii avansate de retea si comunicatii. Acestea ajuta la reducerea intarzierilor in lantul de aprovizionare si la imbunatatirea sigurantei rutiere. Drumurile inteligente au panouri solare si lumini LED care produc energie electrica si previn alunecarea masinilor pe timpul iernii. Au senzori care sunt conectati la internet si masoara volumele de trafic. In plus, drumurile inteligente simt cand un vehicul paraseste drumul sau cand are loc un accident si alerteaza serviciile de urgenta.
- Mentenanta predictiva: este un tip de mentenanta bazata pe conditie care monitorizeaza starea activelor folosind dispozitive senzoriale. Avem un articol intreg dedicat mentenantei predictive care iti va raspunde la multe intrebari. Click aici pentru a-l vizualiza.
- Optimizari de ruta: AI urmareste si analizeaza ruta existenta, apoi, folosind datele, o optimizeaza. AI foloseste algoritmi de tip path pentru a identifica cea mai eficienta ruta pentru camioane, ceea ce accelereaza procesul de expediere si reduce costurile.
Imbratisarea inteligentei artificiale este primul pas catre imbunatatirea operatiunilor logistice. Dupa cum am prezentat in acest articol, exista o multime de utilizari ale AI care se vor potrivi afacerii tale. Punctele cheie sunt ca AI automatizeaza numeroase procese, reduce erorile, economiseste bani, creeaza prognoze mai precise si, in cele din urma, imbunatateste businessul in general si creste satisfactia clientilor. AI in logistica ajuta compania sa planifice mai bine si sa ramana eficienta, ceea ce este esential daca doresti sa ramai cu un pas inaintea concurentei.