Top 10 tendinte in e-commerce in 2022


Pandemia de Covid-19 a pus accentul pe e-commerce. Businessurile au trebuit sa se adapteze rapid, iar prezenta online a fost mai importanta ca niciodata pe o piata aflata intr-o schimbare rapida. Astazi, a devenit mai usor pentru companii sa ajunga la clientii lor oriunde, oricand si prin mai multe canale. Toate aceste schimbari au modelat asteptarile si obiceiurile de cumparare ale consumatorilor. Fiecare interactiune cu clientul conteaza, asa ca este esential sa dezvolti abordari strategice care sa ofere cea mai buna experienta posibila. Concurenta globala este in crestere, iar cererea consumatorilor devine din ce in ce mai diversa si mai specifica. Concurenta dintre retailerii online nu a fost niciodata atat de aprinsa. O prezenta digitala puternica este o necesitate pentru companii pentru a face fata provocarilor pe care le aduce situatia actuala.

E-commerce-ul a devenit o parte fundamentala a cadrului global de retail. Companiile incearca sa atraga clienti oferind experiente captivante si semnificative pentru utilizatori. Noua tehnologie se dezvolta continuu si exista mai multe tendinte de e-commerce pe care trebuie sa le urmaresti in 2022. Vom discuta despre 10 dintre ele in acest articol. Adaptarea se afla in centrul tuturor acestor procese. Luand in considerare aceste tendinte, putem spune cu usurinta ca e-commerce-ul are un viitor stralucit in 2022.


1. Omnichannel

Omnichannel este o abordare de vanzari care se concentreaza pe oferirea unei experiente perfecte pentru clienti pe canalele online si offline. In primul rand, sa stabilim diferenta dintre comertul multichannel si omnichannel. Comertul multichannel ofera companiilor diverse moduri de a interactiona cu clientii (de exemplu, site-ul web, retelele sociale, e-mailul, telefonul, magazinul fizic), dar aceste canale functioneaza separat unul de celalalt. Chiar daca aceste canale nu functioneaza neaparat impreuna, ele comunica mesaje diferite si primesc date. Omnichannelul ofera clientilor o experienta coerenta in timpul calatoriei lor de cumparare.

Diferenta dintre multichannel si omnichannel este ca omnichannel conecteaza toate canalele, ceea ce inseamna ca persoanele vor avea o experienta de cumparaturi perfecta pe toate canalele. Un aspect important de retinut este ca, cu marketingul omnichannel, ai un mesaj consistent si puternic pe toate canalele.

Ce face strategia omnichannel mai buna? Intr-un cuvant, datele.



In zilele noastre, clientii au o multime de optiuni atunci cand cumpara online. Colectarea datelor joaca un rol esential in procesul de modernizare a businessului, deoarece te ajuta sa personalizezi experienta de cumparaturi si sa creezi profiluri complexe ale clientilor. In acest fel, poti raspunde mai bine la preferintele unice ale clientilor. Strategiile de omnichannel aduc beneficii atat pentru client, cat si pentru afaceri.


Hand holding tablet

2. Mobile commerce (Comertul mobil)


Potrivit Statista, in lume erau 6,4 miliarde de utilizatori de smartphone-uri in 2021 si exista previziuni ca numarul va creste la 6,65 miliarde pana la sfarsitul lui 2022. Pentru a te asigura ca nu ratezi acesti potentiali clienti, trebuie sa optimizezi site-ul pentru mobil, pentru a te asigura ca au o experienta perfecta.

Graph Numbers of smartphone users from 2016 to 2021



Este incomod sa folosesti laptopuri in timpul miscarii, iar comertul electronic mobil are un proces de plata mai simplu. Mai mult, le permite utilizatorilor sa primeasca notificari push personalizate, sa faca tranzactii online si, in cele din urma, ii incurajeaza sa plaseze comenzile si sa faca achizitii folosind dispozitivele lor mobile.

Cum poate un retailer sa intre in legatura cu clientii sai intr-un mod personalizat?
  • notificari de tip push;
  • one-tap checkouts (astfel incat utilizatorul sa nu fie nevoit sa introduca detaliile cardului pentru fiecare tranzactie);
  • metode de plata multiple (astfel incat fiecare client sa gaseasca ceva potrivit);
  • integrari AI;
  • navigare intuitiva.


Din perspectiva de business, mobile commerce ofera numeroase informatii despre comportamentul online al unui client, obisnuinta de navigare si istoricul. Poti folosi aceste date pentru a creste fidelizarea clientilor si pentru a crea oferte si recomandari mai personalizate, ceea ce creste si ratele de conversie.

Retine ca daca nu vi oferi o experienta mobila optimizata, concurentii tai o vor face.


3. Cautare vocala

E-commerce-ul beneficiaza foarte mult de pe urma cresterii tehnologiei de voce. Datorita dispozitivelor Amazon Alexa si Google Home, mai multi utilizatori au inceput sa se acomodeze cu cautarea vocala. Ca urmare, mai multi oameni folosesc difuzoare inteligente pentru a cauta informatii despre produse si pentru a face achizitii. Aceasta inseamna ca trebuie sa integrezi aceasta tehnologie in strategia de vanzari.

Daca te intrebi ce este comertul vocal, este o tehnologie care ajuta la reducerea dependentei utilizatorilor finali de hardware si le permite sa caute si sa cumpere produse online folosind comenzi vocale.

Potrivit Juniper Research, valorile tranzactiilor cu asistentul vocal vor creste cu peste 320% pana in 2023. In plus, acelasi raport spune ca valorile prin intermediul asistentilor vocali vor ajunge la 19,4 miliarde USD pana in 2023, in crestere de la doar 4,6 miliarde USD in 2021. De asemenea, prezice ca disponibilitatea dispozitivelor cu asistenti vocali cu ecrane va fi necesara pentru a creste monetizarea serviciilor comerciale cu asistenti vocali. Acest lucru se intampla prin imbunatatirea eficientei procesului de plata.

Care sunt cateva dintre avantajele comertului vocal?
  • comoditate (clientii au nevoie doar de un dispozitiv cu asistent vocal. Permite cumparaturi in timp ce desfasoara diferite activitati si este hands-free);
  • viteza;
  • disponibilitate non-stop;
  • experienta personalizata;
  • economie de timp.

4. Realitatea augmentata si realitatea virtuala

In timp ce utilizarea dispozitivelor mobile a crescut continuu in ultimii cativa ani, exista cateva evolutii interesante in realitatea augmentata (AR) si realitatea virtuala (VR). Mai multi retaileri ofera clientilor instrumente care le permit sa scaneze un mediu si sa vada cum ar arata un produs acolo. Aceasta este o descoperire, deoarece imita experienta din magazin si duce abordarea „incercati inainte de a cumpara” la nivelul urmator.

AR si VR aduc beneficii atat pentru clienti, cat si pentru comercianti. Clientii pot economisi timp incercand online inainte de a cumpara si luand decizii mai informate, iar retailerii au rate mai mici de returnare si pot economisi unele costuri cu vitrinele din magazinele fizice.

Magazinele online ar trebui sa foloseasca aceasta tehnologie, deoarece prezinta produsele mai bine decat imaginile simple, ceea ce castiga increderea clientilor si duce la o experienta de cumparaturi mai buna. Urmatorul grafic ilustreaza numarul de utilizatori AR/VR din SUA din 2019 pana la numarul estimat in 2023:

Graph US ARVR Users 2019 - 2023

Cateva exemple despre cum companiile de e-commerce folosesc realitatea augmentata:
  • proba virtuala (pentru machiaj, haine, ochelari etc.);
  • previzualizarea amplasamentului (pentru mobilier);
  • manuale de utilizare interactive (clientii pot scana produsul si li se vor indica butoanele in mediul real folosind sageti grafice si animatii cu text).

5. Sustenabilitate


Sustenabilitatea este o problema care devine din ce in ce mai prezenta in toate industriile, iar e-commerce-ul nu face exceptie. Un accent pe sustenabilitate este deja prezent, in special in randul publicului mai tanar, dar, fara indoiala, va creste in 2022. Clientii cauta acum businessuri care se aliniaza cu valorile lor. Ei vor sa cumpere produse de la companii care reduc ambalajele de unica folosinta, lucreaza pentru reducerea emisiilor de carbon, recicleaza, vorbesc despre originile materialelor si produselor si, in general, desfasoara activitati de protejare a planetei.

Potrivit SEMrush, in ultimii cinci ani, cautarile lunare pentru „Sustenabilitate” au crescut enorm. De exemplu, in SUA, volumul cautarilor a crescut de la 49.5k in luna decembrie 2016 la 135K in luna noiembrie 2021. Aruncand o privire la situatia globala, cresterea este si mai impresionanta, de la 164,5K la 724K.

Retailerii trebuie sa fie mai constienti de aceste aspecte, deoarece ele arata sensibilitatea crescanda a consumatorilor fata de mediu. Mai mult, este o oportunitate pentru afaceri de a se inclina spre sustenabilitate, dar asta nu inseamna neaparat o povara financiara, mai ales pe termen lung. Clientii prefera nu numai transportul ecologic si productia sustenabila, ci graviteaza si spre un design sustenabil de produse, si acestea trebuie sa fie durabile.


6. Personalizare


Ce este personalizarea in e-commerce?

Personalizarea in e-commerce este un proces in care utilizatorii unui site web de comert electronic primesc experiente personale prin afisarea dinamica de recomandari de produse, oferte, continut etc., pe baza actiunilor anterioare, cum ar fi istoricul achizitiilor, datele demografice, pattern-uri de navigare si alte date personale. Rezultatul unei personalizarii slabe va face probabil cumparatorii online sa evite cu totul anumite site-uri.

Personalizarea in comertul electronic este unul dintre ingredientele principale implicate in mentinerea clientilor multumiti. Conform unei analize bazate pe 700 de milioane de sesiuni de e-commerce la nivel global, daca clientii primesc recomandarea corecta a produsului, rata de achizitie in acea sesiune creste cu 70%, iar rata de achizitie in sesiunea de retur creste cu 55%. Procentul de crestere a actiunii este printre cei care au dat clic pe o recomandare de produs, in comparatie cu cei care au vazut, dar nu s-au implicat cu o recomandare de produs.

Graph The impact of the right product reccomendation

Nu exista o modalitate unica de a defini si de a face personalizarea, exista o multime de tehnologii si pasi implicati in acest proces. Acestea sunt cateva dintre lucrurile pe care ti le recomandam sa le faci cu magazinul online:

  • ofera recomandari personalizate de produse pe baza datelor clientului;
  • afiseaza produsele vizualizate recent;
  • personalizeaza anumite pagini de produse in functie de locatia utilizatorului;
  • creaza landing page-uri personalizate;
  • foloseste o abordare personala in e-mail marketing;
  • creaza campanii bazate pe comportamentul utilizatorilor si profilurile clientilor.

7. Cumparaturi live (Live shopping)


Ce este live shopping?

Live shopping este o combinatie intre teleshopping, video streaming marketing si influencer marketing. Acest tip de e-commerce si-a dezvoltat o prezenta puternica pe pietele asiatice, dar incepe sa se extinda. Vanzarile din live shopping din China vor ajunge probabil la 423 de miliarde de dolari pana in 2022, potrivit McKinsey. Imbracamintea este in fruntea categoriilor cu o cota de 36,6%, urmate de sectorul de beauty cu doar 7,6%.

Live shopping combina progresele tehnologice cu canalele de social media si actiunea cumparaturilor de acasa. Pentru clienti, le permite sa descopere noi produse, sa puna intrebari si sa primeasca recomandari in timp real, sa obtina recenzii si feedback imediat, ceea ce o face una dintre cele mai discutate tendinte in comert acum. Cumparaturile live reprezinta o modalitate prin care retailerii isi pot prezenta produsele si pot realiza vanzari de volum mare intr-o perioada scurta de timp. Avand o platforma care actioneaza ca un spatiu expozitional cu suport pentru transmiterea in flux live, deblocheaza un potential mare de personalizare.

Cateva beneficii ale cumparaturilor live pentru comercianti:
  • implicare mare;
  • creeaza brand awareness;
  • incurajeaza cumparaturile impulsive;
  • evidentiaza produsele pe care doriti sa le vindeti (de exemplu, produsele pe care doriti sa le scoateti din depozit).

8. Inteligenta artificiala


Inteligenta artificiala (AI) are un rol considerabil in transformarea industriei e-commerce prin prezicerea tiparelor de cumparaturi bazate pe istoricul produsului si timpul de cumparare al clientului. Prin urmare, companiile folosesc inteligenta artificiala si invatarea automata (machine learning, ML) pentru a crea experiente de cumparaturi personalizate datorita cautarii predictive si recomandarilor de cumparaturi de produse.

Iata 3 aplicatii AI majore care sunt utilizate pe scara larga in e-commerce in zilele noastre:
  • chatboti si asistenti virtuali de cumparaturi: se bazeaza pe tehnologia AI, ofera suport non-stop pentru cumparatori si devin din ce in ce mai intuitivi. Clientii folosesc chatboti si asistenti virtuali de cumparaturi pentru a cauta articolele de care au nevoie in cadrul unor conversatii asemanatoare cu cele umane. Chatbotii pot pune multe intrebari si pot oferi raspunsuri care vor ajuta la rezolvarea solicitarilor clientului. Chatbotii si asistentii de cumparaturi virtuali permit o experienta mai buna pentru clienti;
  • abordare personalizata a clientului: AI ajuta companiile sa analizeze experienta clientilor si interactiunea cu marca, pentru a face comunicarea mai personalizata. AI analizeaza istoricul interactiunilor clientului, apoi prezice ce ar putea dori utilizatorul sa vada si sa cumpere. Astfel, compania poate folosi diverse abordari pentru a imbunatati interactiunile, precum reduceri speciale, felicitari de ziua lor, sugestii etc.;
  • cautare inteligenta si recomandari de produse: uneori, atunci cand clientii cauta produse, se poate intampla sa introduca numele gresit. AI rezolva aceasta problema oferind completare automata sau indicii, astfel incat utilizatorii trebuie doar sa faca clic pe optiunea din bara de cautare. Aceasta este o modalitate de a face produsele mai vizibile. In plus, AI invata cum cauta oamenii articolele de care au nevoie, cumpara impreuna si alte informatii relevante. Drept urmare, AI ofera clientilor lucrurile de care au nevoie si le scurteaza timpul de cautare.

9. Cumparati-acum-platiti-mai tarziu (buy-now-pay-later, BNPL)


Probabil ca stiti deja despre buy-now-pay-later (BNPL). A devenit mai popular pentru magazinele online, mai ales de la inceputul pandemiei. Functioneaza astfel: clientii cumpara un produs si fac plati in timp. Platile dureaza de obicei trei, sase sau douasprezece luni, dar aceasta nu este o regula rigida.

Furnizezi deja BNPL ca metoda de plata pe site-ul companiei? Daca nu, iata cateva avantaje:
  • cresterea vanzarilor (uneori oamenii vor sa cumpere ceva, dar nu isi permit intreaga valoare intr-o singura plata. BNPL le ofera posibilitatea de a cumpara acum si de a plati in mai multe tranzactii mai mici);
  • atragerea de noi clienti (BNPL atrage oameni care nu erau pregatiti sa plateasca intreaga suma in avans, dar pot face plati mai mici);
  • scaderea ratelor de abandon a cosurilor de cumparaturi;
  • businessul ramane competitiv;
  • cresterea valorii de viata a clientului (sau customer lifetime value, valoarea de viata a clientului reprezinta suma totala pe care o persoana o cheltuieste la un magazinul de-a lungul vietii sale de client).


Este esential pentru compania ta sa oferi o multime de optiuni de plata, pentru a imbunatati experienta clientilor, pentru a construi incredere si pentru a reduce ratele de abandon al cosului de cumparaturi. Daca inca nu esti foarte convins de aceasta optiune de plata, iata un grafic cu cele mai populare aplicatii BNPL din Marea Britanie din ianuarie pana in iulie 2020, dupa numarul de descarcari.

Graph Most popular BNPL apps in the UK

10. Marketing video


Oamenii au inceput sa consume din ce in ce mai mult continut video. In plus, videoclipul construieste incredere si creste nivelul de implicare, deoarece este forma umana de comunicare digitala. Mai ales in timpul pandemiei, companiile s-au aflat in situatia in care trebuiau sa gaseasca noi abordari in ceea ce priveste vanzarile si relatiile cu clientii. In acel moment, a inceput cresterea consultarilor video. Nu vorbim despre chatbot, clientii interactioneaza direct cu un reprezentant de vanzari pentru a pune intrebari si a afla mai multe despre produse. Reprezentantul de vanzari raspunde la intrebari si poate folosi produsul in timp real pentru a arata cum functioneaza si arata acesta.

Cateva beneficii ale marketingului video:
  • utilizatorii acorda o atentie sporita videoclipurilor (mai degraba decat textului simplu);
  • rate de conversie mai mari;
  • trafic crescut;
  • generarea de lead-uri mai calificate;
  • oamenii sunt mai dispusi sa cumpere un produs dupa ce l-au vazut intr-un videoclip.

Pe langa aceste tendinte, exista cateva actiuni pe care ar trebui sa le faci, cum ar fi analiza constanta a pietei pentru a stabili strategii mai bune, monitorizarea stirilor din industrie, a influencerilor, si studierea concurentei. In cele din urma, scopul tuturor acestor eforturi este mai mult decat cresterea veniturilor. In cele din urma, este de a crea o experienta de cumparaturi mai usoara si mai placuta pentru clienti.

Acestea fiind spuse, este esential pentru companii sa ramana in fruntea curbei si sa inteleaga ca tendintele de astazi aduc succesul de maine, astfel incat sa prospere in acest peisaj competitiv. Speram ca acest articol te-a inspirat sa te pregatesti pentru acest nou an. Un 2022 fericit si infloritor!


In acest articol, am mentionat Inteligenta Artificiala si rolul acesteia in transformarea industriei de e-commerce. AI este un subiect foarte drag noua, asa ca am pregatit cateva articole la care vei raspunde la unele dintre intrebarile tale si vei aduce informatii valoroase:

Ce este inteligenta artificiala si cum functioneaza;

Ce poate face inteligenta artificiala pentru businessul tau;

Cum sa integrezi AI in businessul tau.

Mai mult, arunca o privire pe blogul nostru. Aici postam in mod regulat articole interesante nu numai despre comertul electronic, ci si B2B, sfaturi si trucuri, precum si alte tehnologii.