Automatizarea, inteligenta artificiala si robotica avanseaza rapid, ceea ce duce la schimbari majore in companii atat din perspectiva proceselor, cat si a locurilor de munca disponibile. Inteligenta artificiala are un potential foarte mare de a sprijini dezvoltarea acestor procese.
In business, inteligenta artificiala are o gama larga de utilizari. De fapt, majoritatea dintre noi interactioneaza zilnic cu aceasta intr-o forma sau alta. Pe masura ce tehnologia evolueaza, devine obligatoriu pentru companii sa o integreze in activitatea curenta daca doresc sa mentina un avantaj competitiv.
In ce domenii te poate ajuta inteligenta artificiala?
1. Relatii cu clientii
O multime de companii stiu cat de important este ca interactiunea cu departamentul de relatii cu clientii sa fie una pozitiva. In cazul in care clientii nu sunt multumiti, indiferent de motivul pentru care au contactat compania, aceasta poate fi afectata. Multe persoane renunta complet la produsele si serviciile unei companii chiar si dupa o singura experienta neplacuta.
Inteligenta artificiala a permis crearea de chatbots. Un chatbot este un program de inteligenta artificiala care poate simula o conversatie (sau un chat) cu un utilizator in limbaj natural prin intermediul unei aplicatii de mesagerie, unui site web, aplicatie mobile sau prin telefon. Chatbotii eficientizeaza interactiunile dintre clienti si companie, ajutand la imbunatatirea experientei de cumparare. In acelasi timp, acestia ofera companiilor noi oportunitati de a imbunatati procesul de engagement al clientilor si eficienta operationala prin reducerea costului general al serviciului de relatii cu clientii.
2. Marketing si vanzari
Inteligenta artificiala creeaza oportunitati-cheie care conduc la o mai buna aliniere intre marketing si vanzari, rezultand o crestere a veniturilor si un pipeline mult mai bun.
Inteligenta artificiala vine in sprijinul si ajuta la oferirea unor experiente personalizate pentru clienti, la o scara larga. De asemenea, aceasta poate fi implicata si in procesul de calificare si prioritizare a leadurilor de vanzare, ceea ce economiseste multe resurse. In plus, pe baza datelor obtinute din interactiunile cu clientii si a datelor istorice, se pot face analize si previziuni si profile de client care sa ajute la imbunatatirea strategiilor de vanzari si de promovare in randul potentialilor clienti.
3. Resurse umane
IA a automatizat numeroase procese de business in domeniul resurselor umane, care erau repetitive si consumatoare de timp. Un software alimentat de inteligenta artificiala poate analiza sute de site-uri de networking pentru joburi prin parcurgerea prezentei online a candidatilor, si poate prezice cat de probabil este ca acestia sa accepte o oferta. Integrarea AI in procesul de recrutare ofera o perspectiva impartiala, lipsita de emotii umane. In plus, se reduce numarul de erori umane si se imbunatateste conformitatea cu cerintele.
De asemenea, se pot realiza analize asupra resurselor umane deja existente in companie, pentru a vedea performanta personalului, fluctuatia, procesele si strategiile asupra carora organizatia poate canaliza timp si bani.
4. Management
Inteligenta artificiala are capacitatea de a simplifica procesele de management si de a le finaliza mai rapid si mai eficient. Daca managerii pot sa evite sarcinile repetitive si care nu aduc multa valoare, acestia pot petrece mai mult timp concentrandu-se pe partea ”umana” a afacerii, care nu poate fi inlocuita. Inteligenta artificiala va automatiza acele taskuri.
5. Retail
Folosirea inteligentei artificiale in retail ofera clientilor o experienta de cumparaturi personalizata. Pe masura ce canalele de cumparare digitale si fizice se imbina, retailerii care pot sa inoveze se vor remarca de piata.
Cu ajutorul unor algoritmi complecsi, aplicatiile si site-urile de cumparaturi pot prezice si obtine rezultate pe baza cautarilor anterioare – oferind clientilor optiuni de cumparare suplimentare bazate pe tipare de comportament. De la personalizarea promotiilor in timp real, pana la aplicarea invatarii automate pentru gestionarea stocurilor, comerciantii pot folosi IA pentru a se conecta mai bine cu clientii lor si pentru a opera mai eficient. In fata unei multitudini de informatii legate de toate aspectelede business, de la lantul de aprovizionare la magazine si pana la consumatori, retailerii trebuie sa ”filtreze zgomotul” pentru a transforma aceste surse de date disparate in strategii care au in prim-plan consumatorii.
6. Fabricarea de produse
In procesul de productie, IA poate efectua controlul calitatii si diagnosticare pentru a se asigura ca echipamentele si instalatiile functioneaza fara probleme si eficient. IA si invatarea automata pot fi utilizate pentru a crea prognoze mai exacte ale cererii, optimizand procesele de fabricatie si multe altele. Cu ajutorul unui astfel de sistem, producatorii pot detecta erorile de fabricatie mult mai rapid, asigurand astfel un control de calitate mult mai riguros. De exemplu, algoritmii de procesare a imaginilor pot valida daca un produs a fost produs conform standardelor.
7. Banking
Bancile folosesc inteligenta artificiala pe trei canale principale, pentru a reduce costurile: front office (conversational banking), middle office (detectarea fraudelor si gestionarea riscurilor) si back office (subscriere). Bancile utilizeaza algoritmi pentru a identifica si autentifica clientii cat mai usor, imita angajatii prin chatbots si asistenti vocali, ofera informatii si recomandari personalizate. De asemenea, cu ajutorul IA bancile pot gestiona volume imense de date la o viteza record pentru a obtine informatii valoroase din aceasta.
8. Medical
Inteligenta artificiala simplifica viata medicilor, a pacientilor, si a administratorilor de spitale prin indeplinirea sarcinilor care de obicei revin oamenilor, dar in mai putin timp si la o fractiune din cost. Istoricul medical incomplet si incarcaturile de cazuri pot duce la erori umane mortale. Cu ajutorul datelor deja existente, IA poate prezice si diagnostica boala intr-un ritm mai rapid decat majoritatea profesionistilor din domeniul medical.
Va aflati la inceput de drum in domeniul inteligentei artificiale?
Am pregatit un articol care explica ce este inteligenta artificiala si cum functioneaza aceasta.
Ce beneficii aduce inteligenta artificiala businessului tau
- Analiza comportamentului consumatorului, crearea de previziuni si recomandari de produse;
- Imbunatatirea experientei de interactiune si cumparare pentru clienti;
- Automatizarea si optimizarea proceselor, a transferurilor si sincronizarilor de date, actualizarea de fisiere;
- Oferirea de business insights in urma analizei datelor;
- Optimizarea procesului de angajare;
- Realizarea de previziuni din ce in ce mai precise, bazate pe date;
- Cresterea securitatii, detectarea incercarilor de frauda;
- Imbunatatirea serviciului de relatii cu clientii, automatizarea unor interactiuni cu acestia;
- Crestea productivitatii si a eficientei operationala;
- Management automatizat al inventarului;
- Reducerea erorilor umane;
- Personalizarea mesajelor de marketing si a publicitatii in functie de publicul-tinta;
- Analiza unei cantitati mari de date pentru a genera leaduri de calitate si pentru a dezvolta baza de clienti, maximizarea oportunitatilor de vanzare;
- Consolidarea relatiilor cu clientii existenti;
- Management inteligent al datelor;
- Imbunatatirea engagementului cu angajatii.
Mituri despre inteligenta artificiala
Miturile despre inteligenta artificiala sunt destul de raspandite. Acestea pornesc de cele mai multe ori de la lipsa de informare a publicului. Am facut o lista cu cateva dintre cele mai comune mituri:
1. Inteligenta artificiala si invatarea automata (machine learning) sunt acelasi lucru, si termenii sunt interschimbabili.
Invatarea automata este un subset al inteligentei artificiale. Aceasta necesita o pregatire bine gandita si o strategie de achizitie de date. IA este un termen general pentru un set larg de tehnici de inginerie computerizata, de la invatarea automata pana la tehnici de optimizare si procesare a limbajului natural (NLP).
2. Masinile inteligente pot invata pe cont propriu
Desi masinile inteligente ofera impresia ca sunt capabile sa invete singure, in realitate, oamenii de stiinta pregatesc datele, determina seturi de date adecvate, elimina potentialele prejudecati din datele de instruire si, cel mai important, actualizeaza continuu software-ul pentru a permite integrarea de noi cunostinte si date in urmatorul ciclu de invatare. Computerele pot intelege cum sa efectueze o sarcina intr-un mod mai bun, sau pot face predictii pe baza datelor existente. Cu toate acestea, masinile inteligente inca nu pot implementa singure componente-cheie, precum rezolvarea problemelor si planificarea.
3. IA functioneaza similar cu creierul uman
Inteligenta artificiala, desi afiseaza un proces de ”gandire” care pare similar cu cel uman, realitatea este diferita. Exista inca zone ale IA care raman extrem de provocatoare, cum ar fi limbajul si judecata de relevanta. In timp ce aceasta nu este cu siguranta autonoma, poate fi creativa atunci cand este combinata cu intelegerea si intuitia umana.
4. IA va inlocui oamenii si va face ca joburile acestora sa dispara
Chiar daca pe viitor unele joburi vor fi preluate de inteligenta artificiala, acest lucru va genera cererea de noi tipuri de joburi, pe baza noilor capacitati si nevoi. De asemenea, oamenii se vor ocupa in continuare de partea creativa, si vor avea mai mult timp la dispozitie sa se concentreze pe aceasta, intrucat IA va automatiza sarcinile repetitive.
5. Businessul meu nu are nevoie de o strategie de IA
Fiecare business ar trebui sa ia in considerare impactul potential al IA asupra strategiei sale si sa investigheze modul in care aceasta poate fi aplicata problemelor interne. Refuzul de a exploata IA poate pune companiile intr-un dezavantaj competitiv, fata de cele care s-au adaptat.
De la produse si servicii mai inteligente, la previziuni si decizii de afaceri mai bune, plus procese de afaceri optimizate (sau chiar automatizate). Inteligenta artificiala are puterea de a schimba aproape totul. Acele businessuri care nu valorifica puterea ei transformatoare risca sa ramana in urma fata de concurenti.