Platformele traditionale de e-commerce ofera o solutie potrivita tuturor de la un singur furnizor, multe avand capacitatile de baza pentru a configura si rula un magazin online. Acest mod de lucru a fost ideal in special la inceputul popularizarii e-commerce-ului, atunci cand clientii au avut nevoie de experiente simple si standardizate. In momentul de fata, asteptarile clientilor s-au schimbat si acestia opteaza pentru experiente digitale moderne si captivante. In acelasi timp, cresterea constanta a e-commerce-ului a fortat companiile sa se adapteze, pentru a-si pastra clientii.
Astfel, pentru a tine pasul cu ritmul de schimbare rapida a comportamentelor si asteptarilor consumatorilor, companiile isi regandesc solutiile din punct de vedere al tehnologiei, ceea ce le face sa se indeparteze de platformele traditionale de e-commerce.
Ce este composable commerce?
Composable commerce este un sistem de comert construit din Packaged Business Capabilities (PBC). Conform Gartner, PBC sunt componente software care reprezinta o capacitate de afaceri bine definita, recunoscuta functional ca atare de un business user. Din punct de vedere tehnic, un PBC este o colectie marginita formata din scheme de date, un set de servicii, API-uri, si canale de evenimente. PBC-urile sunt utilizate ca elemente de baza pentru suitele de aplicatii de produse si experiente de aplicatii personalizate.
Composable commerce permite echipelor de e-commerce sa selecteze si sa asambleze cele mai bune solutii comerciale pentru a satisface nevoi unice de business. In loc sa utilizeze o functionalitate e-commerce unica pentru a raspunde nevoilor businessului, composable commerce foloseste tehnologii si abordari moderne precum MACH (microservicii, API, Cloud, Headless) si JAMstack (JavaScript, API-uri si Markup) pentru a se adapta la dinamica pietei. De asemenea, composable commerce ofera companiilor o selectie de componente comerciale de cea mai buna calitate, care sunt toate conectate – sau compuse – intr-o aplicatie personalizata construita pentru nevoile de business specifice.
Principiile de baza ale composable commerce sunt:
- Business centricity. Imbunatateste businessurile sa faca schimbari in strategia digitala, sa permita noi modele de afaceri si sa creeze experiente unice fara sa se bazeze pe IT.
- Arhitectura modulara. Ofera o livrare mai agila, timp mai rapid de intrare pe piata si experiente imbunatatite in toate punctele de contact.
- Ecosistem deschis. Incurajeaza brandurile sa asambleze cele mai bune solutii folosind diverse acceleratoare, aplicatii terte, solutii precompuse si cele mai bune practici.
Adoptarea unei abordari „composable” in propria afacere te va ajuta sa ai mereu un raspuns pentru nevoile in schimbare ale clientilor, cu o viteza si flexibilitate fara precedent. Composable commerce imbratiseaza unicitatea, diferentierea si intelege ca nu este suficient sa ai o „functionalitate potrivita pentru toata lumea”.
Pana in 2023, Gartner prezice ca organizatiile care au adoptat o abordare de tip composable commerce vor depasi concurenta cu 80% in viteza implementarii noilor caracteristici.
Problema este ca multi comercianti sunt depasiti de partea digitala a businessului. Stiu cum sa gestioneze partile de logistica si de marketing, dar nu reusesc sa inteleaga si sa reactioneze la comportamentul clientilor. Pentru a sustine toate schimbarile pietei, companiile trebuie sa gaseasca modalitati de a derula si lansa noi proiecte rapid si eficient. Pentru a transforma modul de interactiune cu clientii, trebuie sa aiba loc schimbari la nivel de organizatie. Transformarea digitala nu este doar despre schimbarea platformei, ci despre reorganizare, pentru a permite o evolutie constanta.
Pentru multe magazine online, composable commerce devine deja o realitate. Exista o multitudine de instrumente specializate pentru diferite parti ale experientei: CMS, motoare de cautare, evaluari si recenzii, instrumente de personalizare etc. Dar acesta este doar primul pas. Pe langa conectarea acestor instrumente specializate, comerciantii trebuie sa isi dezvolte aplicatiile personalizate si sa le combine pentru a crea, pe langa experiente online, si interfete cu utilizatorii pe parcursul intregului customer journey.
A crea experiente uimitoare pentru clienti este o provocare, de aceea comerciantii trebuie sa caute instrumente care sa reduca din complexitatea actiunilor pe care ei trebuie sa le faca. Sunt necesare instrumente pentru:
- construirea de aplicatii personalizate care sa rezolve problemele specifice businessului dvs., pe care solutiile tertilor nu le-ar putea rezolva;
- integrarea solutiilor personalizate si a aplicatiilor terte care pot imbunatati parti-cheie ale experientei;
- dezvoltarea peisajului de aplicatii noi, compuse, testand si masurand constant rezultatele.
Exista multe motive pentru care companiile s-au grabit sa adopte composable commerce, in special in perioada aceasta. Epoca transformarii digitale a aduso crestere majora a numarului de dispozitive pe care consumatorii le folosesc, acestea permitand conectivitate constanta indiferent de moment sau loc. Acest nivel ridicat de conectivitate a crescut foarte mult vanzarile pe canalele online. De asemenea, online-ul a evoluat si pe partea de dispozitive. Oamenii nu mai folosesc doar laptopuri si smartphone-uri, ci au integrat in activitatea lor zilnica o gama intreaga de dispozitive noi – electrocasnice inteligente, asistenti vocali, casti AR / VR, etc. Acest lucru a cauzat probleme companiilor care nu au avut tehnologia necesara sa sustina toate aceste dezvoltari.
Aici intervine composable commerce. Cu un front-end-ul si back-end-ul decuplate, este posibila gestionarea experientelor comerciale pentru toate dispozitivele si canalele, adaugand in acelasi timp suport pentru noi puncte de contact din viitor.
In prezent, chiar si pentru companiile mature, acest efort este de obicei o combinatie de diverse instrumente. Acesta este exact motivul pentru care VTEX a contruit un nou instrument. Acesta reduce complexitatea si stimuleaza comerciantii in provocarea de a extinde, integra si construi pe platforma comerciala VTEX. Astfel, a fost creat VTEX IO.
Cu VTEX IO, a fost creat un nou layer pentru platforma de e-commerce deja existenta. Acest nou layer poate orchestra datele si capabilitatile atat de la aplicatiile VTEX, cat si de la terte parti pentru a furniza rezultate contextuale pe parcursul customer journey.
Cu VTEX IO, comerciantii pot sa se concentreze asupra a ceea ce conteaza: sa “cucereasca” in mod corespunzator toate canalele de vanzare. Frumusetea composable commerce este abilitatea de a utiliza datele si serviciile combinate pentru a estompa liniile dintre continut si comert.
In Romania, CustomSoft a avut oportunitatea de a face parte din proiectul prin care Veranda Mall a devenit primul mall din Romania care si-a lansat un magazin online propriu printr-un marketplace.
Citeste aici ce beneficii are Veranda Mall in urma trecerii in online.
Care sunt beneficiile utilizarii VTEX IO?
- Separarea front-end de back-end, si crearea de experiente pentru orice punct de contact al clientilor – web, mobil, voce, chatbot, IoT, AR / VR sau orice alt punct de contact emergent.
- Oferirea mai rapida a unei experiente uimitoare. Prin reducerea complexitatii procesului de dezvoltare, VTEX IO permite echipelor sa se concentreze pe construirea celor mai bune solutii comerciale cu o vitezamult mai mare.
- Solutii personalizate. Arhitectura VTEX IO permite developerilor sa creeze solutii personalizate, fara alte constrangeri. Se poate customiza front-endul, se pot crea aplicatii sau integrari pentru back-end.
- Toate informatiile intr-un singur loc: datele legate de inventar, logistica si fulfillment se gestioneaza dintr-o singura platforma.
- Sunt posibile conectarea surselor externe, extinderea aplicatiilor back-end si sincronizarea cu API-urile VTEX pentru a debloca fiecare oportunitate de afaceri determinata de datele clientilor.
De ce sa alegi VTEX?
Tehnologia VTEX combina scalabilitatea si securitatea unei solutii SaaS cu flexibilitatea unui cadru de dezvoltare low-end, care poate fi utilizat pentru a crea de la magazine online de baza pana la instrumente complexe de IoT si realitate augmentata.
Tehnologia ar trebui sa fie un aliat pentru transformarea ta. Alege platforma si instrumentele potrivite pentru a alimenta strategiile de astazi si schimbarile de maine.